Primeur: vakantievlinder siert gids 365 ontdekkingsdagen

Foto: 

Domein Bokrijk

Toeristische attracties vzw, de sectorvereniging van toeristische attracties, musea en belevingscentra in Vlaanderen en Brussel, neemt de vlinder van Vakantieparticipatie mee in haar jaarlijkse gids ‘365 ontdekkingsdagen’. Attracties die via Vakantieparticipatie een korting aanbieden voor mensen met een beperkt budget, gaan op die manier snel herkenbaar zijn voor een breed publiek van daguitstappers en vakantiegangers. De gids verschijnt op 840.000 exemplaren. Voor Bart Vermeulen, directeur van de koepelorganisatie is dit een logische stap in een evoluerend partnerschap tussen beide organisaties.

‘Wij ondersteunen en promoten de werking en doelen van Vakantieparticipatie al langer dan vandaag’, zegt Bart Vermeulen. Die promotie was tot nu toe vooral gericht op de leden van Toeristische Attracties vzw, met het doel hen warm te maken om een aanbod te doen voor de doelgroep van het Steunpunt. ‘De aanbodadviseurs van Vakantieparticipatie bevelen onze werking op hun beurt aan bij de aanbieders van daguitstappen die wel in hun netwerk actief zijn en nog geen lid zijn bij ons.’

80% van de boekingen via Vakantieparticipatie zijn daguitstappen

In 2015 boekten 150.000 mensen in armoede een vakantie of daguitstap via Vakantieparticipatie. ‘En dat aantal blijft maar groeien. Niet alleen omdat meer mensen de weg naar ons vinden, maar helaas ook omdat het aantal mensen in armoede toeneemt’, zegt Marianne Schapmans, directeur van Vakantieparticipatie.  80% van de boekingen betreft een daguitstap, grotendeels gereserveerd door gezinnen met kinderen en groepen.

Ertussenuit kunnen is nodig

Hoe groter het aanbod, hoe meer mensen de kans krijgen om een dag of vakantie buitenshuis te beleven. Want ertussenuit kunnen is nodig. Het geeft mensen nieuwe kracht. Even de deur achter je dichttrekken en samen genieten van een dagje uit is zoveel waard. Diana woont in Kontich, is langdurig ziek en moeder van drie jonge meisjes. Haar gezin trok op vakantie naar Limburg en ontdekte C-mine in Genk, het Blotevoetenpad in Zutendaal en Bokrijk. ‘Die zorgeloosheid gaf me kracht. Ik kwam thuis met het gevoel het leven weer aan te kunnen’, zegt ze.

Toeristische attracties nemen maatschappelijk engagement

Waarom toeristische attracties iets bijzonder doen voor mensen met een beperkt inkomen? Peggy Verelst, commercieel directeur bij Bobbejaanland: ‘Iedereen heeft recht op een beetje vakantie. Een pretpark bezoeken hoort daar voor veel gezinnen met kinderen bij. En dat is duur. Samenwerken met Vakantieparticipatie is een structurele manier om iets extra te doen voor mensen met een beperkt inkomen.’

Dankzij het engagement van toeristische partners kan Vakantieparticipatie momenteel ruim 200 verschillende attracties en evenementen aan kortingstarief aanbieden.  Daar zitten grote populaire kleppers tussen, net als minder bekende maar daarom niet minder verrassende uitjes. Bart Vermeulen: ‘Sommigen van die aanbieders vonden nog niet de weg naar de vzw Toeristische attracties. En ook het omgekeerde geldt: sommige van onze leden hebben nog een positief duwtje nodig om de stap naar Vakantieparticipatie te zetten. Ik vertrouw erop dat we samen in de toekomst nog mooie initiatieven kunnen nemen die onze beider werking completer kunnen maken.’